A brilliant chemical engineer named Pete Peterson became America's top synlube expert, working to implement the German formulations. During this time more than two dozen small companies began producing synthetic lubricants for the military, and Peterson consulted with them to bring on the new age of synlubes.
In the late sixties, a fighter pilot named Alvin Fagan retired and started the first synthetic oil company to sell to the general public: All-Proof, of Duluth, Minn. Fagan reasoned that vehicles operating in the harsh northern winters could benefit from synlubes because of their ability to withstand extreme cold temperatures.
Fagan was not a marketing genius and his products were very slow to catch on. He employed another retired pilot, Albert Amatuzio, who had a vision of starting his own synthetic oil company. Amatuzio borrowed money from his brother, Dick, and took the formulations he learned about from Fagan and opened Amzoil across the river from All-Proof in Superior, Wis.
Amatuzio employed multi-level marketing (MLM) strategies for his synlubes similar to those used by Amway. MLM was hot and the company flourished. Meanwhile, Amatuzio's brother, Dick, still owned 40% of the company and, for unknown reasons couldn't get any money for his shares. He ultimately sued and left, leaving a scar between the two that endures today. Soon after this incident, Pennzoil sued Amzoil for copyright infringement, claiming that Amzoil's name was too similar to Pennzoil. They won the suit and Amatuzio had to change the name to Amsoil.
Блестящий инженер-химик Пит Питерсон стал ведущим американским экспертом по synlube, работая над внедрением немецких рецептур. За это время более двух десятков небольших компаний начали производить синтетические смазочные материалы для вооруженных сил, и Петерсон консультировался с ними, чтобы начать новую эру synlube. В конце шестидесятых лет летчик-истребитель по имени Элвин Фаган вышел на пенсию и основал первую компанию по производству синтетического масла для широкой публики: All-Proof из Дулута, штат Миннесота. Фэган пришел к выводу, что транспортные средства, эксплуатирующиеся в суровые северные зимы , могут извлечь выгоду из синтетических покрытий, поскольку они способны выдерживать экстремально низкие температуры. Фаган не был гением маркетинга, и его продукция очень медленно завоевывала популярность. Он нанял другого пилота в отставке, Альберта Аматузио, который мечтал основать собственную компанию по производству синтетического масла. Амацио занял денег у своего брата Дика, взял рецептуры, о которых узнал от Фагана, и открыл Amzoil на другом берегу реки , в городе Супериор, Висконсин, в компании All-Proof. Аматузио использовал стратегии многоуровневого маркетинга (МЛМ) для своих синклубов, аналогичные тем, которые использует Amway. МЛМ был популярен, и компания процветала. Тем временем брат Аматузио, Дик, по-прежнему владел 40% акций компании , но по неизвестным причинам не смог получить денег за свои акции. В конце концов он подал в суд и ушел, оставив шрам между ними, который сохраняется и по сей день. Вскоре после этого инцидента Pennzoil подала в суд на Amzoil за нарушение авторских прав, утверждая, что Название Amzoil было слишком похоже на Pennzoil. Они выиграли иск, и Amatuzio пришлось сменить название на Amsoil.