Synthetic/super-slippery oils:
Included in this group are all the new oils that promise extended life and improvements in fuel economy that result from their “slippery” nature. In one test, of Analube, a synthetic engine lubricant made by Environmental Lubricants Company of New Britain, Conn., some improvement in fuel economy over the base 10W40 petroleum oil was found. It amounted to 3.6 percent, or less than half a mile per gallon of gasoline. The accuracy of this test, however, is not dependable.
It is important to note, though, that the EPA team feels that synthetic oils do offer fuel-economy advantages—probably two percent—and is devising tighter tests to find out exactly what the advantage is. Right now a baseline oil (a 10W40 type) is being formulated to measure against, and within a year the results should be in. If the preliminary EPA results are proven right, synthetics may eventually replace petroleum oil in new cars. Economy improvements then can benefit both the consumer and the car manufacturers, who must meet tighter mpg standards.
“The oil companies are shooting for a clear one percent improvement, perhaps two percent,” says Peter Hutchins, project manager at the EPA labs in Ann Arbor, Mich. “If we can prove two percent, the consumer can probably get three or four percent in the field.”
Hutchins points out that the oil companies are realistic when they make their claims so low. After all, there is only so much friction inside an engine that oil can overcome, and it does not approach the 20 percent or more than some miracle-additive marketers claim.
Синтетические масла/ультраскользкие масла:
К этой категории относятся новые масла, обещающие увеличить срок службы двигателя и улучшить топливную экономичность благодаря своей "скользкой" природе. В одном из тестов синтетическое масло Analube от компании Environmental Lubricants (Нью-Бритен, Коннектикут) продемонстрировало улучшение топливной экономичности по сравнению с базовым минеральным маслом 10W40. Результат составил 3,6% — чуть меньше половины мили на галлон бензина. Однако точность этих данных пока не вызывает доверия.
Важно отметить, что эксперты EPA (Агентства по охране окружающей среды) подтверждают: синтетические масла действительно могут улучшить экономичность топлива — примерно на 2%. Сейчас они разрабатывают более строгие тесты, чтобы определить точные преимущества. В данный момент создаётся эталонное масло (тип 10W40) для сравнительных испытаний, и в течение года должны быть получены окончательные результаты. Если предварительные данные EPA подтвердятся, синтетические масла со временем могут вытеснить минеральные в новых автомобилях. Это станет выгодным как для автопроизводителей, которым нужно соответствовать более строгим стандартам расхода топлива, так и для потребителей.
"Нефтяные компании стремятся обеспечить как минимум 1% улучшения, возможно, 2%," — говорит Питер Хатчинс, менеджер проектов EPA в лаборатории в Анн-Арборе, штат Мичиган. "Если мы докажем 2%, в реальных условиях потребители смогут получить 3-4%."
Хатчинс отмечает, что нефтяные компании реалистичны в своих скромных обещаниях. В конце концов, трение внутри двигателя, которое масло может снизить, имеет предел. Оно не может достичь обещанных некоторыми рекламщиками "чудо-добавок" 20% или более.