вот я поэтому и спрашиваю-в грузовых маслах не будет ли больше полимеров, дисперсантов по сравнению с легковыми? В моей логике-масла, рассчитанные на десятки тысяч км интервалов (пусть даже в картерах в десятки литров и трассовом режиме) должны иметь большой запас присадок, диспергирующих золу и продукты износа.
для дизеля - это необходимое зло (я имею ввиду превышение дозы в разумных пределах).
Мыло там особо не справляется.
Based on these analyses, it can be inferred that the sludge
particles were inclined to aggregate whether the detergent is
present or not. Nonetheless, as the quantity of detergent
molecules rises, aggregation was reduced significantly, though
not entirely stopped.
The nonpolar tails extended into the base oil, creating a
hydrophobic barrier that hindered further aggregation and
reduced the migration rate of the particles. CG simulations
yielded the following results: (i) aggregation of particles is
inevitable in the absence of detergents; (ii) the addition of
detergents mitigate particle aggregation; (iii) at very high
particle concentrations, detergent ratios are insufficient to
disperse them, suggesting that other additives such as
dispersants might be required.
Ты же спросил - в дизельный двигатель. Ну так в дизельный - можно побольше дисперсанта. Расчет на LL здесь вторичен.