Стильная синтетика - Страница 1

  • Музей
  •  
  • Автор темы Admin
  • Всё или ничего о моторных маслах

nonconfo

Eques 🛡️
Команда форума
Сообщения
1,501
Реакции
564
Баллы
2,550
как давно это было..
О, да! )
Конечно помню:)
Я силился понять, что значит "многократно"... самое странное определение для точной науки))
И в соседнем с офисом здании на подоконнике стоит агрегат с указанием использовать циклопентан. И я все время, когда взгляд падал на него, вспоминал, что а вот кто-то его 'многократно алкилирует" :D
 

Аргентум

Esquire
Смотритель музея
Сообщения
6,330
Реакции
2,793
Баллы
9,100
Multiply-Alkylated Cyclopentane (MAC) fluids are highly engineered synthetic lubricants, carefully designed to integrate the low vapor pressure typically associated with perfluoropolyether (PFPE) oils with the lubricity and high film strength characteristic of polyalphaolefins (PAO). These properties make MAC oils particularly valuable in fields requiring rigorous performance standards, such as aerospace and critical vacuum environments.

The unique molecular structure of MAC polymers resists degradation from wear, making these oils exceptionally suited to high-load, metal-on-metal applications. Their naturally high surface tension enables a reliable and robust film, allowing the fluid to coat moving surfaces evenly, minimizing direct contact and effectively reducing friction.

MAC fluids are compatible with a diverse array of materials, permitting their use in applications where plastic parts are likely to encounter lubricants. They are also highly adaptable; a range of additives—such as anti-wear agents, extreme pressure agents, and antioxidants—can be introduced to customize their performance to meet specific operational demands.

MACs blend effectively with PAOs under most conditions; however, because they differ in operational temperature ranges and compatibility characteristics, thorough testing is often recommended for each specialized application.
 

nonconfo

Eques 🛡️
Команда форума
Сообщения
1,501
Реакции
564
Баллы
2,550
Я не совсем понимаю что это. Циклопентан и так нафтен. Что они с ним дополнительно делают?
Настораживает, что Нуи пишет о температурах, что до 125 градусов.
Правда они и про ПАО и полигликоли пишут ровно то же )
Да и история появления его у Пензойла, слышал, довольно курьезная )
 
  • Like
Реакции: Аргентум

Аргентум

Esquire
Смотритель музея
Сообщения
6,330
Реакции
2,793
Баллы
9,100
Я не совсем понимаю что это. Циклопентан и так нафтен. Что они с ним дополнительно делают?

он очень легкий. Его делают тяжелым.
Добавляют ему 3 длинных ноги углеводородных. Он становится вязким и температурно-устойчивым

Правда они и про ПАО и полигликоли пишут ровно то же )

вот-вот. Но высокотемпературная устойчивость подобной синтетики правда хуже. И ПАО и MAC - не силачи в этой сфере.
 
  • Like
Реакции: nonconfo

Аргентум

Esquire
Смотритель музея
Сообщения
6,330
Реакции
2,793
Баллы
9,100

Эстолайды - базовые масла будущего
Эстолайды - базовые масла будущего



@Снеговик , @nonconfo про это -

эстолайдики ))


и про это -

 
  • Like
Реакции: nonconfo

blingo

Discipulus
Pilger
Сообщения
135
Реакции
78
Баллы
1,150
Mmh, mir sind Big Bad Tom's "traditional esters" ja kein Maßstab, vor allem deshalb, weil a) es in britischer Arbeit mir zu bunt wurde, wie (nirgendwo sonst so abgehandelt) eingeführte Aero-Ester-Öle über kleinen Temperaturänderungen ihre Hackordnung ändern konnten und vor allem in der Fortschreibung dann noch ein-, zweimal ändern konnten, und weil b) mit meinen abseitigen Zerfallsinteressen dann grundsätzlich andere Ester (für Ofenketten-Schmierung, also Richtung PIB und OSP et al.) potenziell besser geschneidert schienen. Hydrolytic stability hatte ich viel weniger beachtet.

Bei der Estolide-Truppe gefielen mir diverse Präsentationen von Eckwerten und Leistungen ihrer Grundöle und ersten beiden Demonstrator-PCMO. Dann freilich fragte ich zweimal dort an, sinngemäß, wie es in Sachen "clean decomposition" um ihre Estolide bestellt wäre. Ob sie dazu Ergebnisse hätten. Doch nachdem ich bestimmt die ganze Firma damit für zehn Minuten in die Pause schickte, bis das allgemeine Gelächter sich wieder gelegt hatte, bekam ich natürlich nie die mindeste Reaktion. Seitdem sah ich kaum mehr hin.
Wenn ich rein gar nichts über Sollbruchstellen der Moleküle und die Reinlichkeit ihrer Zersetzung erfahre, muß mich ein base-fluid schon nicht mehr so beschäftigen. Sie bieten aber immer noch samples an, damit jemand Externes ihre Estolides zumindest mal bis zum bittersten Ende für sie im Glas schwenken möchte, etc. pp.

Später wurde noch ein zweiter Satz Demonstratoröle (GF-6) mit Estoliden und Anteilen aus dem Recycling von Motorölen aufgelegt (
Требуется Вход или Регистрация для просмотра
), der aber nicht mehr so umfassend ausgeleuchtet und eventuell auch nicht mehr beim Bezos verkauft wurde. Vgl. Series I:
Требуется Вход или Регистрация для просмотра


Für Euch Traditionalisten bestimmt eine tolle Sache. Jedenfalls, solange Ihr ein Glas angekokelter Estolides eh noch nicht erschöpfend zu lesen wüßtet :)
(Einer auf Erden hatte im Grunde mal ein red testbed aufgebaut, aber letztlich halt nie die ganz richtige Haltung zum Öl Verbrauchen entwickelt. Falls Ihr ihn kontaktieren möchtet, Stil hatte das immer: ->
Требуется Вход или Регистрация для просмотра
)

Hast Du SAE-20 auch mal danach gefragt? (PQIA – nun ja:
Требуется Вход или Регистрация для просмотра
)
 
  • Like
Реакции: nonconfo и Аргентум

Аргентум

Esquire
Смотритель музея
Сообщения
6,330
Реакции
2,793
Баллы
9,100

Ich sag’s dir auch ohne Saen Tjugo:

Die Estolide zerfallen schon recht sauber. Nicht dreckiger als PAO, sagen wir mal. Und ihre Löslichkeit? Die schnappt sich alles, was da zerbröselt.

Was man halt im Kopf haben sollte, sind die etwas pfiffigeren Antioxidantien, die sich mit dem ganzen Schmarrn von Ablagerungen anlegen müssen. Klar steigt dabei auch die Säurezahl, aber net wegen Hydrolyse, sondern weil da die Brösel abfallen, so wie’s halt is.
 

blingo

Discipulus
Pilger
Сообщения
135
Реакции
78
Баллы
1,150
Moment, wie der feine Ritter Obelix da nonchalant meint, es würde der Hinkelsteinbruch anfallen, so wie's halt ist, dann bleibt ab dort alle erzählte Sauberkeit für mich schwer zu schlucken, wenn nicht gar ein gewisses Gegentum von "recht sauber".
Auch nach Kräften um mein rabbit hole herumgeeiert, bevor ich mich kurz schlafen lege: OSP, wenn ich mich recht erinnere, werden angeblich merklich von anti-oxidants in der Flüchtigkeit, "dem Noack", kontrolliert und regelrecht regiert. Und PIB, mein ich, sollen ein bißchen säuerlich zerfallen, aber diese Produkte auch tendenziell wieder recht flüchtig sein. So weit klingt mir meine Anderwelt (Ketjenlube und hyperbranched special esters oder was es da gab, hab ich allerdings weniger parat) einfach weniger danach, überhaupt so viel an Bröseln und Ablagerungen lösen und kontrollieren zu müssen.
Soweit natürlich andere Komponenten auch in solchen Motorölen schmutzen, zählen Anilinpunkt & Co. Aber wisch mir doch nicht immer so fix meine gesamte Anderwelt von den Ringen, als gäb's nur Deine Art von cleanliness ;-)
Wenn gegen meine Öle Dein Mobil1 auf seiner eigenen rotating disk nur noch erbärmlich aussähe, dann doch wohl aus mindestens den beiden Überlegenheiten!

Bussi, Arthur! Ich weiß, Du bist eigentlich ein guter Talahon.
Nein, wie hat sich das noch gleich geschrieben? Twaihun zigju, jetzt weiß ich's wieder.

Schon die zweite Nacht, die Du mich gekostet hast!
 
  • Like
Реакции: Аргентум

blingo

Discipulus
Pilger
Сообщения
135
Реакции
78
Баллы
1,150

ASTM D4636
ASTM D4636


Требуется Вход или Регистрация для просмотра


Изображение из геологии смазочных материалов, которое я пропустил вчера вечером - Артур представляет: Нефтяная крошка.

(В стандарте ASTM D4636 мы, вероятно, видим не столько образование отложений, поскольку должны быть показаны окисление и коррозия, сколько возникновение нефтяной крошки. К сожалению, без эстолидов и OSP - а я пока не смог найти никаких данных по эстолидам во всех материалах. Стоимость 168h ASTM D4636, судя по всему, составляет $500 в США).


Ein Bild aus der Schmierstoffgeologie, wie es mir gestern Nacht gefehlt hatte – Arthur stellt vor: Der Ölbrösel.

(Wir sehen mit ASTM D4636 wohl nicht so recht die Produktion von Ablagerungen, denn Oxidations- und Korrosionsverhalten sollen llustriert werden, aber gewissermaßen ein Aufkommen des Ölbrösels. Leider ohne Estolide und OSP – und ich habe auch in allem Material noch keine Angaben für Estolide finden können. Die Kosten für 168h ASTM D4636 liegen anscheinend bei gut 500$ in den USA.)
 
  • Like
Реакции: Korund и Аргентум

Аргентум

Esquire
Смотритель музея
Сообщения
6,330
Реакции
2,793
Баллы
9,100
Посмотреть вложение 2353
Требуется Вход или Регистрация для просмотра


Изображение из геологии смазочных материалов, которое я пропустил вчера вечером - Артур представляет: Нефтяная крошка.

(В стандарте ASTM D4636 мы, вероятно, видим не столько образование отложений, поскольку должны быть показаны окисление и коррозия, сколько возникновение нефтяной крошки. К сожалению, без эстолидов и OSP - а я пока не смог найти никаких данных по эстолидам во всех материалах. Стоимость 168h ASTM D4636, судя по всему, составляет $500 в США).

тесты - да.
Но маслище любопытное на FAME есть -


мне оно еще понравилось тем, что PAO взяли - двухветочное. Маловязкое C12.
Я так назвал его на эстолайдах, но эта FAME база - эстолайды или нет - гусь его знает..

Вот такое было бы интересно.
 

blingo

Discipulus
Pilger
Сообщения
135
Реакции
78
Баллы
1,150
I'd seen what you did, Schlingel!

But, while we're at it with the "diester" depicted, ester-debates and oil cans crying !ester are so annoying when no sort of or exact ester is specified. It's making nothing but sick. Ancient NASA looking at base fluids for a Diesel engine:

Пока мы тут с «диэстером» возимся, споры об эфирах и нефтяные банки с криками «эфир» так раздражают, когда не указан ни сорт, ни точный эфир. Это не вызывает ничего, кроме тошноты. Древнее NASA рассматривает базовые жидкости для дизельного двигателя:


Влияние композиции моторного масла на негативные отложения в двигателе
Влияние композиции моторного масла на негативные отложения в двигателе





What happened to "the aromatic ester", are these available in 4T? Can they be identified per Aromaschutzverpackung or something?
Random search result for current offers:
Требуется Вход или Регистрация для просмотра


"They have a pure molecular structure with a narrow molecular weight distribution, so aromatic esters do not contain volatile light fractions or heavy fractions which can lead to polymers. While favored for their stability, the rigid aromatic group reduces the lubricity and viscosity index compared to high viscosity complex esters. Aromatic esters exhibit a low pour point, but their use in extreme cold environments is limited because the viscosity increases rapidly at low temperatures. Aromatic esters are preferred base fluids for high temperature applications. They have a low volatility and will not form polymer varnish which helps extend fluid life. T"
Требуется Вход или Регистрация для просмотра
 
  • Like
Реакции: Аргентум

Аргентум

Esquire
Смотритель музея
Сообщения
6,330
Реакции
2,793
Баллы
9,100

Environmental regulation to drive demand for synthetic lubricants​



Стильная синтетика



Global consumption of synthetic lubricants (synlubes) is on the rise, propelled by stringent environmental regulations, even as the overall lubricant market experiences a decline in demand. The synlubes market is forecast to grow at an annual rate of 2%-3% through 2029, according to the Lubricant, Synthetics report published by S&P Global Commodity Insights’ Specialty Chemicals Update Program (SCUP).
In 2023, the global market for synthetic lubricant base stocks reached 1.5 million metric tons, valued at $7 billion, showing growth from 2020 despite the challenges of the COVID-19 pandemic.
Synthetic lubricants, unlike conventional mineral lubricants that are refined from crude oil, are formulated from chemically synthesized base stocks and additives, offering superior physical and chemical properties.
In 2023, synthetic lubricant base stocks represented only about 4% of global lubricant base stock consumption, primarily due to their high cost. The three most commonly used synthetic lubricant base stock types — polyalphaolefin (PAO), esters and polyalkylene glycol (PAG) — together accounted for 87% of the entire synlubes market.
The automotive and industrial sectors were the primary applications for synthetic lubricant base stocks in 2023. In automotive applications, using synthetic lubricants such as PAO as engine oil can significantly enhance fuel efficiency and extend engine lifespan, ultimately reducing carbon emissions, despite their higher cost.
Governments, environmental regulators and automotive OEMs are currently working to raise emission standards in new regulations to address global warming and environmental pollution. Increasing the synlubes content in engine oils has emerged as a promising strategy to achieve these objectives.
Meanwhile, the engine oil market is challenged by the growing number of electric vehicles (EVs), which use significantly less lubricant oil than combustion engine vehicles. Supported by governments in regions such as mainland China, Europe and the US, EVs are promoted for their potential to reduce automotive carbon emissions substantially. In 2023, EVs accounted for about 12% of vehicle production, a figure expected to rise to 34% by 2029, according to S&P Global Mobility.
PAO consumption will be weakened by the shrinking engine oil market, but synthetic lubricant manufacturers can still find opportunities in the rapidly developing EV sector. PAO is considered a promising base stock for very low viscosity EV transmission oil, particularly in high-performance vehicles, due to its superior properties.
Many synlube manufacturers are actively working to design lubricants for EVs, but the development cycle requires extensive time for qualification. This is because the operating conditions for lubricants in EVs differ from traditional engines, necessitating careful consideration and balance of factors such as electrical conductivity, heat compatibility and extreme pressure resistance.
Refrigeration oils are lubricants used in refrigerators and air conditioners that must be chemically compatible with refrigerants. In these applications, commonly used refrigerants such as chlorofluorocarbons (CFCs) and hydrochlorofluorocarbons (HCFCs) have been replaced by hydrofluorocarbons (HFCs) due to their ozone-depleting effects, as regulated by the Montreal Protocol since 1987. This shift has caused synthetic lubricants such as polyol esters to replace completely the formerly used mineral-type refrigeration oils.
However, since HFCs significantly contribute to global warming, they are also being phased out in favor of hydrofluoroolefins (HFOs) in many regions including North America, Europe, mainland China and Japan, with other regions expected to follow soon. This transition is likely to reshape the synlubes market in terms of refrigeration oil applications once again.
Currently, North America and Europe remain key players in the synthetic lubricant market, as producers and consumers. More than 90% of PAO production capacity is concentrated in these two regions.
Mainland China ranks as the third-largest synthetic lubricants market globally, with a significant portion imported from leading international manufacturers. The new China VI emission standards are driving the automotive industry toward higher-quality lubricants, boosting demand for synthetic base stocks.
Growth of the EV market is, however, tempering overall lubricant market growth, resulting in an annual growth rate of 2.5%-3.0% through 2029. In other Eastern Asia countries (Japan, South Korea and Taiwan), the electrification of vehicles is less aggressive and the market is relatively mature, so significant changes in the synlubes market are not anticipated.
Meanwhile, South Asia and Southeast Asia are experiencing rapid industrialization and urbanization, fueled by substantial external investments, leading to 3%-6% per year growth in synlubes consumption, together with stricter carbon emission policies.

Перевод -

 

Аргентум

Esquire
Смотритель музея
Сообщения
6,330
Реакции
2,793
Баллы
9,100
@Admin

вот ты шутишь над All proof. А ведь реально сейчас - Amsoil (сынуля формальный), Red line (бастард) - две главные иконы МП-миров.
Нет масел лучше для МП.

При этом - явный бастард, но наследник всех идей - Red line, он ведь самый главный герой МП-миров. Абсолютный лидер, выше М1.
Да, обитающим "физическими корпусами" в РФ МП - тяжело достать эту эссенцию МП-бытия


Синтетическое моторное масло
Синтетическое моторное масло





All proof или Red Line?
All proof или Red Line?


Red Line - красивые канистры
Red Line - красивые канистры



но мне кажется - ты молодец, что не дал умереть All proof. Неблагодарные сынки бы с радостью забыли имя "папаши".
Поругиваешь его (в ТГ), но имя от забвения спас :)
 
  • Like
Реакции: nonconfo
Сверху